Tre unge, jyske iværksættere har på bare ét år skabt en millionomsætning og ansat 15 medarbejdere, så de nu er 18 ansatte i alt. TEXTA ApS hedder reklamebureauet i Aarhus, som drives af tre studerende på 21 år. De har netop præsenteret en omsætning på én million efter første år og et overskud på 121.000 kroner. TEXTA tilbyder tekstforfatning til hjemmesider og webshops for virksomheder og private samt korrektur – og de distancerer fra konkurrenterne ved at levere kvalitetsindhold frem for alt. En drøm om at starte eget firma ved siden af studiet er i den grad blevet realiseret, og der lader altså til at være kommet gang i butikken.

 

Det begyndte på et kollegieværelse

TEXTA startede på et lille kollegieværelse i Aarhus med tre bærbære computere og masser af drive og gåpåmod. Kim Søgaard Nielsen, Peter Kragh Lauritsen og Tim Knorborg Jensen er tre levende beviser på, at man kan jonglere med en spirende virksomhed, der optager 80-90 timer om ugen, med et fuldtidsstudium på henholdsvis Aarhus Universitet og Handelshøjskolen. Det første år er gået over al forventning, og der er hurtigt kommet flere medarbejdere til for at varetage den store kundevolumen, der lige nu ligger i TEXTAs kundekartotek. I dag har de eget kontor i den jyske hovedstad, Aarhus, hvor de råder over 250 kvadratmeter på øverste etage med egen tagterrasse.

 

“Det har været rigtig hårdt og lærerigt at starte op, men samtidig sjovt og berigende. Selvom vi dedikerer al vores tid til det, har vi stadig overskud til at klare studierne og få fine karakterer. Det handler om prioritering og at give sig selv tid til fordybelse. Det har vi alle forstået, og derfor lykkes vi også med TEXTA, da vi er 100% fokuserede, når vi er her,” siger Kim Søgaard Nielsen, der er den ene af de tre partnere i TEXTA ApS.

 

Går efter at blive Danmarks største tekstbureau

Selvom det første år gik over al forventning, bliver der ikke hvilet på laurbærrene i TEXTA. Der er for længst lagt vækstplaner og markedsføringsbudget for 2017, som gerne skulle skabe vækst i omegnen af 50-70%. Kunderne er kvalitetsbevidste virksomheder, som søger dygtige tekstforfattere med forståelse for at skabe online synlighed. De kommer fra hele landet, og der er allerede en del på vej fra udlandet. Efterspørgslen på kvalitetsindhold er stigende, og i takt med at der hele tiden kommer flere hjemmesider til, er der i den grad behov for TEXTA.

 

“Vi har fundet en niche, som vi er rigtig dygtige til. Men vi vil jo gerne blive endnu bedre og større, så vi kan favne den store efterspørgsel. Lige nu ansætter vi næsten en ny hver anden uge, men vi kan stadig ikke følge med. Det er naturligvis et luksusproblem, der giver os troen på, at vi kan blive det største tekstbureau i Danmark,” fortæller Peter Kragh Lauritsen, som også er medindehaver af TEXTA.

 

TEXTA er netop gået ind i endnu et projekt, hvor de fungerer som investor, og tilbage i oktober 2016 startede de endnu et firma, der relaterer sig til tekstforfatning. Med fokus på søgemaskineoptimering kan de favne endnu flere kunder og tilbyde dem øget synlighed på navnlig Google, der er det foretrukne medie, når folk søger efter informationer, produkter m.m. Omsætningen lyder her allerede på 250.000 kroner, så mon ikke der er lagt i ovnen til et stærkt 2017 for TEXTA.